بررسی چند احتمال درباره واکنش آمریکا به حمله پهپادی روز یکشنبه

آیا آمریکا به ایران حمله می‌کند؟ 

آیا آمریکا به ایران حمله می‌کند؟ 
سناریوی احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران در نتیجه افزایش بی‌سابقه تنش‌های در منطقه به شکل جدی در رسانه‌های و افکار عمومی مطرح شده است. 
کد خبر: ۵۴۶۵
|
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴

زی‌سان: حمله پهپادی روز یک‌شنبه (۸ بهمن / ۲۸ ژانویه) به «برج ۲۲» پایگاه نظامی آمریکا در اردن، موجی از نگرانی‌ها را در ارتباط با احتمال وقوع یک جنگ بزرگ منطقه‌ای افزایش داده است. کشته شدن ۳ سرباز آمریکایی و زخمی شدن ۳۴ نفر دیگر، واکنش آمریکا را حتمی کرده است. در این میان اشاره بدون سند مقام‌های آمریکایی به نام ایران به عنوان حامی گروه‌های عامل حمله پهپادی، سناریوی پاسخ نظامی واشنگتن به ایران را در سطح جدی مطرح کرده است. 

به گزارش «زی‌سان»، حمله به پایگاه نظامی استراتژیک آمریکا در اردن، موسوم به برج ۲۲ در نزدیکی پایگاه التنف در سوریه، فشار‌ها را به شکل عجیبی بر روی دولت بایدن افزایش داده است. بخش بزرگی از جمهوری خواهان از دولت می‌خواهند با حمله به ایران باید پاسخ داده شود. جو بایدن نیز که کارزار انتخاباتی خود را در کارولینای جنوبی آغاز کرده، از قطعی بودن پاسخ گفته است. دیگر مقام‌های نظامی و سیاسی آمریکا نیز بر حتمی بودن واکنش تاکید کرده‌اند. 

اکنون که تردیدی در قطعی بودن واکنش نظامی آمریکا وجود ندارد، مساله مهم برای افکار عمومی این است که آیا دولت آمریکا در پاسخ حمله پهپادی به پایگاهش در اردن، به ایران حمله خواهد کرد؟ طرح این سوال در شرایطی است که پولتیکو از دستور بایدن برای تهیه گزینه‌های واکنش سخن به میان آورده و به نقل از مقام‌های آمریکایی بازه زمانی دو روزه را برای حمله -بعد از دستور رئیس‌جمهور- ارائه کرده است. با این تفاسیر در ارتباط با پرسش مهم «آیا آمریکا به ایران حمله خواهد کرد؟» می‌توان به چند نکته اساسی اشاره کرد. 

۱- در سطح اول باید توجه داشت، هر گونه ورود به جنگ با ایران، تبعات منطقه‌ای و جهانی غیرقابل کنترلی دارد که حتی می‌تواند رسما کلید زننده جنگ جهانی سوم باشد. تحلیل ناظران سیاسی و رسانه‌های آمریکایی نیز تا کنون بر همین اساس بوده که دولت بایدن از هر گونه حمله به ایران با دید تردید و ترس نگاه می‌کند. برای نمونه در روز‌های اخیر، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با صراحت اعلام کرده که به دنبال جنگ با ایران نیستند. «چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده نیز اخیرا می‌گوید کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست. 

۲- در سطح دوم باید توجه داشت، دولت آمریکا طی ۴۵ سالی که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسیده، هیچ‌گاه گزینه جنگ را علیه تهران در پیش نگرفته است. حتی در ماجرای گروگان‌های آمریکایی سفارت در اوایل انقلاب نیز واشنگتن استراتژی جنگ را علیه ایران در دستور کار قرار نداد. این سنت طی چند دهه از در دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه رعایت شده است. حالا نیز بعید به نظر می‌رسد دولت محافظه‌کار همچون باید گزینه حمله نظامی به داخل خاک ایران را حتی به صورت محدود در دستور کار قرار دهد. 

۳- در سطح سوم، باید توجه داشت در مقطع کنونی، سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا بر مهار دایره بحران به باریکه غزه و ضرورت عدم اشاعه جنگ متمرکز است؛ بنابراین هر گونه ورود به جنگ با ایران در محدوده خارج از دکترین سیاست خارجی آمریکا قرار دارد. دولت بایدن نیز در چارچوب دکترین موازنه فراساحلی خواهان عدم درگیر شدن مستقیم در مسائل منطقه‌ای است. 

۴- در سطح چهارم حداقل در حال حاضر گزینه جنگ با ایران در سطح منطقه و بین‌المللی هیچ‌گونه حامی‌ای ندارد. از یک سو، کشور‌های عرب منطقه نیز به هیچ عنوان خواستار ورود خاورمیانه به یک جنگ خانمان‌سوز نیستند. از سوی دیگر، چین و روسیه نیز به عنوان دو قدرت جهانی دیگر به نظر می‌رسد به شدت مخالف وقوع جنگ بزرگ در خاورمیانه و به تبع آن در جهان هستند. این بازیگران به خوبی می‌دانند که جنگ جهانی سوم ناممکن نیست، اما هزینه‌های آن غیرقابل جبران است. 

۵- در پایان باید توجه داشت که به طور قطع واکنش آمریکا به حمله پهپادی به پایگاه نظامی خود، بسیار بالاتر از حملات و عملیات‌های انتقامی خواهد بود که تا کنون در منطقه انجام داده است. اما به نظر می‌رسد این حملات در محدوده خاک عراق و در قالب حمله به مواضع گروه‌های مقاومت عراق، شامل کتائب حزب‌الله، جنبش نجباء و سایر گروه‌های عراقی خواهد بود.

سایر اخبار
نظرات بینندگان
Iran (Islamic Republic of)
person
محمد
cm_time
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
cm
نیروهای دست نشانده آمریکا چند سردار ایرانی رو شهید کردند و ایران هم کمی تلافی کرد اما این منجر به جنگ نشد چرا فکر می کنید کشته شدن چند سرباز آمریکایی می تونه منجر به جنگ بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
person
جانباز
cm_time
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
cm
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند سایه حضرت آقا بر سر ماست دور باد چشم دشمن از کشور مان یاعلی
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۱ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۲
گوناگون